En un centre ordinari, generalment, el psicopedagog recomana una sèrie d'activitats i recursos de cara a millorar les dificultats d'aprenentatge que poden presentar certs alumnes. Generalment, aquestes recomanacions impliquen que la mestra d'educació especial, el tutor/a del curs o bé, si existeix, la comissió de creació de material didàctic, elaboren aquests recursos. Per tant, no acostuma a ser el psicopedagog qui elabora aquests recursos però sí que aconsella quins recursos fer servir. En el cas concret de les meves pràctiques he pensat en activitats que pogués fer servir a la meva classe a nivel general i no per uns alumnes en concret ja que sóc partidària d'un model d'assessorament i d'una metodología més constructivista on els diferents nivells puguin ser aprofitats com una oportunitat. Al centre de reeducació el model d'assessorament sí que és assistencial (on elaboro recursos per uns estudiants en concret per "solucionar"o millorar les dificultats d'aprenentatge que presenten).
Una vegada pensats els recursos i activitats que poden ser útils amb els meus alumnes, vaig elaborar el material i el vaig aplicar a l'aula (aquesta part quedaria fora del rol de psicopedagoga i estaria dins del meu paper de mestra-tutora i, per tant, no el comentaré) El que sí que tindré en compte és l'avaluació que faig de materials perquè, com vaig comentar, m'interessa avaluar certs materials des de diferents contextos.
Què he après del paper de psicopedagog que aconsella quins recursos o activitats emprar a l'aula ordinària?
Doncs, en primer lloc, que cal conèixer com és el grup, com es relacionen,per saber quin tipus d'activitats poden ser útils. També, que cal conèixer molt bé el funcionament del centre (hi ha recursos per atendre la diversitat? Com es gestionen aquests recursos? Cal preguntar-se, si elaboro recursos per aquesta alumna X, que té dislèxia , els podrà fer a la classe o, per qüestions organitzatives no els farà servir?) I, per últim, cal conèixer què en pensa el tutor/a per poder saber si realment es trobarà còmode/a fent servir aquests recursos o si n'està d'acord amb determinades actuacions. Aquestes serien les actuacions a nivell de centre però, com a psicopedagogs, ens caldrà tenir la visió que tenen els familiars de les dificultats que tingui el nen/a amb dificultats) així com dades sobre els interessos, estils d`aprenentatge,... dels alumnes amb dificultats. Per tant, el psicopedagog/a haurà de fer d'investigador.
No podem, simplement, parlar de "Per a una alumna amb dislèxia van bé aquestes mesures "perquè, no únicament caldrà conèixer les necessitats que presenta la nena sinò tot el context que l'envolta d'acord amb una visió sistémica de l'assessorament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario